Wat is het verschil tussen lifestyle productfotografie en productfotografie? Hoe worden producten gefotografeerd in een fotostudio? Het is soms niet helemaal duidelijk. We geven antwoord op deze vragen!

Wat is productfotografie?

Productfotografie is een onderdeel van zakelijke fotografie. Een productfotograaf houdt zich bezig met het fotograferen van producten. Bijvoorbeeld voor drukwerk zoals een productcatalogus. Maar ook online voor een webshop, social media campagne of andere reclame doeleinden.Webshop fotograaf Nederland

Het is belangrijk om een product goed te fotograferen zodat het voor de consument duidelijk is hoe het product eruitziet. Daarom is het belangrijk dat het product zo duidelijk mogelijk in beeld te brengen.

Fotograferen van producten in een fotostudio

Het fotograferen van producten vind veelal plaats in een fotostudio. Uitzonderingen daargelaten zoals bijvoorbeeld bij lifestyle productfoto’s. Daarbij is goede studio verlichting is belangrijk. Zo voorkom je veel schaduwen rond het product.

Wat is productfotografie

Een lichttent of opnametafel met voldoende verlichting rondom het product zorgt voor een egale achtergrond. Dit is belangrijk zodat de focus op het product ligt in plaats van de achtergrond.

Tot slot is het belangrijk productfoto’s te bewerken. Populaire fotobewerkingsprogramma’s zijn Adobe Photoshop en Lightroom of Capture One. Het product kan uit de achtergrond worden gelicht door digitale nabewerking.

Wat is lifestyle productfotografie?

Lifestyle productfotografie heeft hetzelfde doel als productfotografie. Ook lifestyle productfoto’s worden digitaal en als drukwerk gebruikt. Bijvoorbeeld voor drukwerk, een webshop of andere reclame uitingen.

Wat is Productfotografie lifestyle

Het grootste verschil zit met name in de achtergrond. Bij productfotografie is de achtergrond egaal, een witte of transparante achtergrond. Daarentegen zijn lifestyle productfoto’s vaak sfeerbeelden. Een passende omgeving voor het product. Bijvoorbeeld een keukenmachine in een keuken met decoratie en groente.

Lifestyle sfeerfoto’s geeft de consument een duidelijk beeld van het gebruiksdoel van het product. Ook kan er gebruik worden gemaakt van een model of handmodel. Een model of handmodel kan bepaalde functionaliteit van het product uitlichten.

Samengevat gaat het bij lifestyle productfotografie om sfeer en het uitlichten van het product. De consument krijgt meer een impressie en functionaliteit van het product.